Sociale Veiligheid

Bij Scouting APV Gorinchem is het belangrijk dat alle leden binnen een sociaal veilige omgeving leuke en uitdagende scoutingactiviteiten kunnen doen.

Wat is sociale veiligheid?

Sociale veiligheid binnen Scouting A.P.V. Gorinchem betekent dat leden zich beschermd weten en voelen tegen grensoverschrijdend gedrag binnen onze groep. Onder grensoverschrijdend gedrag verstaan we het overschrijden van normen (gedragscode) en de wet. Voorbeelden van grensoverschrijdend gedrag zijn zeden, verduistering, pesten, groepsdruk, geweld, enzovoort. Samen met Scouting Nederland werken wij actief mee aan de bescherming van alle leden op lokaal, regionaal en landelijk niveau. Bewustwording en preventie zijn belangrijke ingrediënten die bijdragen aan een sociaal veilige omgeving.

Gedragscode

De gedragscode geeft grenzen aan in het contact met minderjarigen. Deze code dient door iedereen die een functie binnen Scouting A.P.V. Gorinchem vervult, te worden onderschreven. Wij maken gebruik van de gedragscode van Scouting Nederland. Alle vrijwilligers worden bij aanvang van hun vrijwilligerswerk gewezen op deze gedragscode.

Download de gedragscode van Scouting Nederland

Verklaring Omtrent het Gedrag

Wie denkt aan kinderen, jongeren en scouting, denkt direct aan spel, plezier en een uitdagend leven. Niemand associeert deze woorden met grensoverschrijdend gedrag. Een verplichte Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) is één van de maatregelen die Scouting A.P.V. Gorinchem getroffen heeft om onze organisatie een veilige omgeving te laten zijn. Het huishoudelijk reglement van Scouting Nederland biedt mogelijkheden om bij grensoverschrijdend gedrag en/of het niet overleggen van een VOG leden te weren en/of uit te schrijven.

Aanstellingsbeleid

Om te zorgen dat de wensen en verwachtingen van (nieuwe) vrijwilligers matchen met de wensen van Scouting A.P.V. Gorinchem voeren wij intakegesprekken. Ook hebben we conform het huishoudelijk reglement van Scouting Nederland afgesproken dat de eerste 3 maanden een proefperiode zijn. In die proefperiode zoomen we onder andere in op de inhoudelijke functie, de gedragscode, het huishoudelijk reglement en allerlei trainingen die onze (nieuwe) vrijwilliger kan volgen om zich zo snel als mogelijk onderdeel te voelen van Scouting A.P.V. Gorinchem. Als bestuur maken wij gebruik van diverse methodieken die door Scouting Nederland ontwikkeld zijn.

Vertrouwenspersonen

Als er sprake is van een calamiteitensituatie, zoals grensoverschrijdend gedrag, een ongeluk of een sterfgeval, staan onze bestuursleden graag voor je klaar.

In dit soort situaties staan ook onze vertrouwenspersonen voor je klaar. Dit zijn Michiel Geursen en Elly Teunissen. Zij hebben beide een training gevolgd voor vertrouwenspersoon.

Zij zijn bereikbaar via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken., mail naar dit adres komt bij beide vertrouwenspersonen.

Onze vertrouwenspersonen zijn ook individueel bereikbaar via onderstaande mailadressen:

Ook kan je via het team Sociale Veiligheid van Scouting Nederland altijd contact opnemen met het landelijk opvangteam. Dit team bestaat uit landelijke vrijwilligers die groepsbesturen adviseren over hoe ze hiermee om kunnen gaan. Deze vrijwilligers zijn ervaren in de hulpverlening en hebben veel ervaring met dit soort situaties. Zij verwijzen scoutinggroepen indien nodig door naar de juiste instanties. Het team Sociale Veiligheid is 24 uur te bereiken (buiten kantoortijden via een bereikbaarheidsdienst) op 033 496 09 11 of via email: